Sabtu, 6 Mei 2017

Mutu pemain kita di takuk lama

ARKIB : 10/01/2005

TIMBALAN Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (depan) mengumumkan kedudukan pasukan Liga Super sambil diperhatikan oleh setiausaha eksekutif, Yap Nyim Keong pada majlis undian Liga Malaysia 2005 di Kuala Lumpur, semalam. - GAMBAR ABDUL NAZIR MOHAMED.



MUTU bola sepak Liga Super yang mula diperkenalkan musim lalu belum mencapai tahap yang memuaskan untuk melahirkan pemain kebangsaan yang berkualiti, kata Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.
Menurut beliau, walaupun pada dasarnya kempen Liga Super membabitkan lapan pasukan terbaik berjalan lancar sejak diperkenalkan tahun lalu, tetapi pada hakikatnya kualiti corak permainan dan kelibat pemain masih di takuk lama.
Faktor itu, kata beliau, menjadi salah satu punca kegagalan skuad bola sepak kebangsaan terutama pada saingan Piala Tiger.
Ujarnya, Liga Super bukan sahaja gagal melihat mutu bola sepak tempatan menunjukkan peningkatan tetapi juga turut gagal melahirkan pemain berkualiti.
``Pencapaian Liga Super gagal mencapai matlamat yang ditetapkan oleh FAM.
``Corak permainan belum mencapai tahap yang boleh dibanggakan dan lebih mengecewakan ia turut melihat kurang penampilan kualiti pemain yang berkaliber,'' ujarnya.
Tengku Abdullah menyatakan demikian dalam sidang akhbar selepas menyaksikan majlis undian Liga Malaysia 2005 (Liga-M2005), semalam.
Mengulas lanjut, beliau menambah, kegagalan Liga Super mencapai tahap tersebut ia menjadi salah satu sebab mengapa Malaysia gagal membentuk sebuah pasukan bola sepak kebangsaan yang mantap.
``Kalau dilihat pada liga tempatan sebenarnya kita mampu melahirkan ramai pemain berkualiti, bukan sahaja ada kualiti pada corak permainan malah juga dari segi mental dan fizikal,'' tambahnya.
Berkualiti
Tengku Abdullah menegaskan, tujuan FAM memperkenalkan Liga Super tahun lalu sebenarnya adalah untuk meningkatkan tahap bola sepak liga domestik selain melahirkan lebih ramai pemain berkualiti yang boleh menggalas cabaran memartabatkan bola sepak Malaysia di pentas dunia.
Ujarnya, apabila tahap bola sepak liga domestik tidak meningkat secara tidak langsung kualiti pemain termasuk kecergasan, mental dan fizikal jauh ketinggalan.
``Saya akui kegagalan skuad bola sepak kebangsaan tewas 1-4 kepada Indonesia pada saingan separuh akhir kedua turut berpunca daripada tahap mental pemain kurang mantap selain tahap kecergasan dan fizikal.
``Ini juga kerana setiap pasukan dalam Liga Super yang diperkenalkan musim lalu tidak memberi penekanan kepada pembentukan pemain bukan sahaja dari segi kecergasan tetapi juga mental,'' ujarnya.
Tanpa mahu mengulas lanjut mengenai prestasi semasa skuad Piala Tiger negara, Tengku Abdullah menyarankan kepada pasukan negeri dan kelab yang bertanding pada Liga Malaysia 2005 agar mempertingkatkan mutu bola sepak masing-masing.
``Saya amat berharap semua pasukan yang bertanding dalam Liga Super dan Liga Perdana dapat berubah dengan memberikan tumpuan meningkatkan corak permainan,'' ujarnya.
Tengku Abdullah turut menegur sikap pemain yang tidak ambil peduli mengenai penjagaan badan termasuk mengabaikan waktu tidur dan waktu makan.
Keadaan itu jelasnya boleh menyebabkan pemain tidak mampu bertahan beraksi sepanjang tempoh 90 minit babak berlangsung atau lebih daripada 180 minit.
Sehubungan itu, Tengku Abdullah mahu setiap jurulatih negeri dan kelab memberikan penekanan dalam aspek latihan dengan memberi tumpuan kepada soal kecergasan dan mental setiap pemain.
Beliau mahu kempen Liga Malaysia 2005 akan lebih cemerlang dan jauh membanggakan berbanding musim lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan